Monday 5 November 2012

Pernyataan Masalah Penyelidikan

APA ITU MASALAH...???
Masalah merupakan isu-isu yang wujud dalam literatur, teori atau amalan yang mewujudkan keperluan pelaksanaan sesuatu penyelidikan.  Menurut Uma Sekaran(2000), masalah ialah sebarang situasi di mana wujud jurang antara keadaan sebenar dan keadaan ideal.

PENYELIDIKAN DAN MASALAH PENYELIDIKAN....???
Sesuatu masalah penyelidikan dapat ditentukan dan dibentuk berdasarkan peristiwa-peristiwa yang berlaku dalam kehidupan seharian.  Pelbagai persolan pasti timbul apabila diminta untuk menyatakan dan seterusnya menulis masalah penyelidikan.  Antara persoalan yang mungkin timbul yang boleh dijadikan panduan oleh penyelidik baru untuk menulis bahagian 'Masalah Penyelidikan' dalam cadangan penyelidikan mereka adalah:
i.    Adakah perkara yang dikenalpasti itu wajar dikaji?
ii.   Bagaimanakah cara menulis masalah penyelidikan ini supaya pembaca dapat diyakinkan
      bahawa perkara itu penting untuk dikaji?
iii.  Adakah perkara yang ingin dikaji itu menyumbang kepada pengetahuan baru?
iv.  Pernahkan perkara ini dikaji sebelum ini oleh penyelidik lain?  Jika ya, apakah aspek
      lain berkaitan masalah yang dikenalpasti yang belum disentuh atau diteliti?
v.   Adakah perkara yang akan dikaji relevan kepada amalan dalam dunia pendidikan?

MASALAH PENYELIDIKAN.....???
Sesuatu masalah penyelidikan adalah suatu masalah yang ingin dikaji oleh seorang penyelidik yang menuntut perbincangan, yang perlu diperbetulkan, memerlukan penyelesaian serta maklumat lanjut yang tepat.

SUMBER MASALAH PENYELIDIKAN......???
Terdpat 4 sumber utama yang menyumbang kepada sesuatu masalah untuk dikaji:

a.  Pengalaman penyelidik atau individu lain yang berkisar kepada kehidupan harian seperti
     pengalaman sebagai pendidik.
b.  Literatur/penyelidikan lalu- sesuatu dapatan penyelidikan yang mempunyai aspek atau hal
     tertentu yang masih belum disentuh atau ditangani dan penyelidikan baru yang boleh menjadi
     perangsang atau pemangkin kepada satu atau lebih penyelidikan lanjutan.
c.  Teori - kekurangan dalam teori-teori yang diguna pakai turut boleh dijadikan suatu
     masalah penyelidikan dan juga memandu penyelidikan melalui ramalan yang dibuat yang
     membantu kepada pembinaan idea dan penyelidikan baru.
d.  Isu-isu praktikal - isu-isu yang memerlukan penyelesaian seperti pemilihan buku teks, disiplin,
     stress dan konsep kendiri guru.

MENGENAL PASTI MASALAH PENYELIDIKAN....???
Berikut adalah antara perkara yang perlu dipertimbangkan oleh penyelidik dalam proses mengenal pasti masalah penyelidikan:

i.   Konteks bidang yang dikenal pasti sebagai masalah.
ii.  Teori dan konsep utama serta idea terkini dalam bidang berkenaan.
iii. Dasar kepada andaian-andaian dalam bidang berkaitan
iv. Punca isu-isu berkaitan diberi kepentingan
v.  Aspek yang memerlukan penyelesaian
vi. Latar belakang, perbalahan dan persoalan yang masih belum terjawab, serta isu-isu
     signifikan yang perlu diterokai.

Penyelidik harus memberi kepentingan kepada perkara-perkara di atas pada peringkat pengenalpastian masalah supaya ia dapat memikirkan masalah yang berkaitan secara analitikal,
iaitu agar penyelidik turut dapat memikirkan penyeleaian yang mungkin bagi masalah tersebut.

PRINSIP-PRINSIP PEMILIHAN MASALAH PENYELIDIKAN
Terdapat 2 prinsip yang perlu difikirkan oleh seseorang penyelidik apabila ingin membentuk
masalah penyelidikannya:
1.  Masalah yang dikaji itu ialah masalah yang jitu dan konkrit serta memerlukan jalan
     penyelesaian. Contohnya, seorang pengetua sekolah ingin mengetahui sama ada sisitem
     mentor membantu guru baru atau tidak.
2.  Nilai sesuatu masalah samada berfaedah kepada diri atau negara dan ia tidak boleh
     dibuat secara tergesa-gesa.  Elakkan memilih masalah berdasarkan imaginasi tanpa
     tinjauan karya lalu kerana ini akan menimbulkan kekaburan dalam kalangan pembaca
     tentang masalah yang diselidiki.

MENGENAL MASALAH
Sejauh mana sesuatu penyelidikan yang dicadangkan menepati keperluan penyelidikan?Aspek-aspek berikut boleh membantu seseorang penyelidik dalam menjawab perssoalan ini:
a.  Penyelidikan dalam bidang ini tidak banyak dijalankan.
b.  Terdapat percanggahan dalam dapatan penyelidikan-penyelidikan tertentu terdahulu.
c.  Belum ada penyelidikan yang menggunakan sampel atau lokasi yang telah dikenalpasti.

MENULIS PERNYATAAN MASALAH
Berikut adalah garis panduan berkaitan dengan penulisan pernyataan masalah:
1.  Perlu dinyatakan dengan tepat dan jelas.
2.  Harus menjelaskan apa yang hendak diselidik, cara menyelidik masalah yang dikenal
     pasti serta batasan seperti setakat mana penyelidikan perlu dilakukan.
3.  Menghadkan bidang penyelidikan dengan menjuruskan masalah kepada bidang-bidang
     yang lebih kecil.
4.  Mengandungi penjelasan berkenaan pembolehubah atau istilah.
5.  Menilai andaian-andaian yang digunakan dengan memberi bukti yang menyokong
     andaian.
6.  Dinyatakan dalam bentuk operasi.
     Contoh: Kesan masa latihan menulis ke atas pencapaian pelajar tingkatan 1 dalam
     penulisan karangan.
7.  Dinyatakan dalam bentuk hubungan antara dua pemboleh ubah.
8.  Dinyatakan dalam bentuk soalan.
     Contoh: Adakah jumlah masa latuhan mengura memberi kesan ke atas pencapaian
     pelajar tingkatan 1 dalam ujian Matematik.

Maka, secara amnya, seuatu pernyataan masalah akan:
a.  membincangkan isu-isu umum tentang masalah
b.  menghuraikan masalah dan hubungan antara pemboleh ubah
c.  menghuraikan beberapa penyelidikan lalu yang berkaitan dengan masalah
d.  membincangkan kekurangan dalam penyelidikan lalu
e.  menutup dengan persoalan yang perlu dijawab.

Mengikut Creswell(2005), elemen-elemen yang seharusnya ada dalam sesuatu penyataan
masalah ialah:
a.  tajuk atau perkara yang dikaji
b.  masalah yang dikaji
c.  bukti bagi menjustifikasikan pemilihan pemasalahan penyelidikan berkenaan, iaitu bukti
     berdasarkan karya atau literatur atau bukti daripada pengalaman-pengalaman praktikal
d.  kekurangan dalam bukti berkaitan dengan perkara menjadi fokus penyelidikan iaitu
     bukti-bukti  yang sedia ada, apa yang tertinggal atau apa yang masih perludiketahui
     dengan lebih lanjut
e.  sasaran penyelidikan, iaitu bagaimana tindakan menangani apa yang perlu diketahui
     dapat membantu penyelidik, pendidik, perancang serta individu atau kelompok lain
     yang berkepentingan.



Sumber:
Penyelidikan Dalam Pendidikan
Noraini Idris 2010

1 comment: