PENYELIDIKAN......???
- Penyelidikan bermakna mencari maklumat.
- Satu proses mencari jawapan kepada satu persoalan ataupun penyelesaian untuk sesuatu masalah atau tanda tanya.
- Satu proses sistematik yang membabitkan pengumpulan dan penganalisaan maklumat untuk menerang dan memahami sesuatu topik, masalah atau isu.
- Satu proses yang melibatkan tiga langkah iaitu mengemukakan persoalan, mengumpul data dan mengemukakan jawapan kepada persoalan.
‘Research is a structured enquiry that utilizes acceptable
scientific methodology to
solve problems and create new knowledge that is generally applicable.’
http://www.ihmctan.edu/PDF/notes/Research_Methodology.pdf
TUJUAN....???
- Mendapatkan kebenaran.
- Menyelesaikan masalah pendidikan dan mencari jawapan kepada persoalan yang timbul.
- Menjawab persoalan-persoalan yang masih belum ada jawapan.
- Membaiki dan menyempurnakan latihan penyelidikan.
- Menguji hipoteses yang diturunkan daripada teori-teori ilmu sosial yang masih belum pasti.
- Menghasilkan pengetahuan baru secara sistematik.
KEPENTINGAN...???
JENIS-JENIS PENYELIDIKAN....???
1. Memperkaya pengetahuan sedia ada
Menambah pengetahuan sedia ada tentang sesuatu masalah atau isu bagi
Menambah pengetahuan sedia ada tentang sesuatu masalah atau isu bagi
memahami
situasi yang dihadapi. Hasil dari pembacaan serta pengumpulan dan
penganalisaan maklumat, pengetahuan baru ini menjadi ilmu tambahan yang
penganalisaan maklumat, pengetahuan baru ini menjadi ilmu tambahan yang
menyokong atau membuktikan keputusan penyelidikan lepas dalam bidang
yang
berkaitan. Pengayaan juga berlaku apabila penyelidikan baru
dijalankan di suatu lokasi
baru atau melibatkan populasi yang berbeza.
2. Menyumbang
ke arah penambahbaikan amalan
Maklumat baru yang diperolehi hasil penyelidikan
dapat dijadikan asas kepada cadangan-
cadangan penambahbaikan. Terdapat empat jenis pengetahuan yang
membantu dalam
penambaikan amalan-amalan
pendidikan:
a. Pengetahuan bersifat deskriptif
Fakta-fakta yang memperihalkan sesuatu fenomena dengan memberikan
maklumat tentang profil, struktur dan hubungkait dengan fenomena.
Fakta-fakta yang memperihalkan sesuatu fenomena dengan memberikan
maklumat tentang profil, struktur dan hubungkait dengan fenomena.
b. Pengetahuan bersifat ramalan
Data yang membolehkan penyelidik membuat ramalan atau jangkaan secara
statistik tentang sesuatu fenomena berdasarkan maklumat sedia ada.
Data yang membolehkan penyelidik membuat ramalan atau jangkaan secara
statistik tentang sesuatu fenomena berdasarkan maklumat sedia ada.
c. Maklumat berbentuk penambahbaikan
Maklumat yang diperolehi daripada penyelidikan yang dijalankan bagi menentukan
keberkesanan sesuatu kaedah atau intervensi.
Maklumat yang diperolehi daripada penyelidikan yang dijalankan bagi menentukan
keberkesanan sesuatu kaedah atau intervensi.
d. Maklumat berbentuk penerangan
Penting untuk kegunaan masa panjang dan melibatka tiga jenis maklumat lain,
deskriptif dan penambahbaikan dalam merangka teori tentang sesuatu fenomena.
Penting untuk kegunaan masa panjang dan melibatka tiga jenis maklumat lain,
deskriptif dan penambahbaikan dalam merangka teori tentang sesuatu fenomena.
3. Memberi
maklumat untuk penggubalan dan
penambahbaikan dasar
Keputusan yang diperolehi daripada
penyelidikan-penyelidikan yang telah dilaksanakan
secara teliti dan dapat digeneralisasikan lazimnya akan
menjadi asas kepada pembentukan
atau penambahbaikan.
1. Penyelidikan
Asas
Penyelidikan yang melibatkan pengumpulan data bagi menghasilkan sesuatu teori atau
PENDEKATAN PENYELIDIKAN...???
Ada dua jenis pendekatan yang dijalankan dalam penyelidikan iaitu:
1. Penyelidikan Kuantitatif
Usaha menjawab perkara-perkara yang tidak mungkin dapat dijawab menerusi penyelidikan
kuantitatif serta memberi gambaran dari perspektif yang tidak dapat diukur secara kuantiti.
Dalam erti kata lain, penyelidikan kualitatif berfokuskan kepada konteks di mana sesuatu itu
berlaku dalam satu-satu suasana yang hendak dikaji. Ia memfokuskan kepada proses dan
hasil.Contohnya seperti imej diri, tingkah laku, perasaan atau sikap.
LANGKAH-LANGKAH DALAM PROSES PENYELIDIKAN....???
1. Mengenalpasti Masalah dan Tujuan Penyelidikan
Kemukakan topik atau isu yang menjadi tumpuan atau tandatanya. Nyatakan isu-isu yang
terlibat, justifikasi kepada penyelidikan yang hendak dilakukan serta membincangkan
kepentingan penyelidikan yang bakal dilaksanakan kepada pihak-pihak terbabit. Pernyataan
masalah penyelidikan juga merupakan asas kepada penentuan tujuan penyelidikan yang
kebiasaanya dijadikan penutup kepada kesimpulan perbincangan pernyataan masalah.
2. Membuat Liputan Literatur
Buat liputan literatur secara ekstensif tentang perkara yang hendak diselidik seperti konteks,
pembolehubah, teori dan penyelidikan lepas yang berkaitan.Proses ini bermula seawal
Sumber:
Penyelidikan yang melibatkan pengumpulan data bagi menghasilkan sesuatu teori atau
mengukuh atau menilai semula teori bagi situasi baru dengan melihat hubungkait antara
pembolehubah faktor dalam konstruk yang membina teori
yang diselidik bagi tujuan
generalisasi. Secara umumnya, penyelidikan asas menyediakan konsep atau teori sebagai asas
penyelidikan gunaan.
generalisasi. Secara umumnya, penyelidikan asas menyediakan konsep atau teori sebagai asas
penyelidikan gunaan.
2. Penyelidikan
Gunaan
Bertujuan menyelesaikan masalah praktikal dengan menggunakan teori-teori sedia ada dalam
disiplin yang diselidik.
Bertujuan menyelesaikan masalah praktikal dengan menggunakan teori-teori sedia ada dalam
disiplin yang diselidik.
3. Penyelidikan
Penilaian
Mendapatkan data secara sistematik untuk menilai
keberkesanan atau kualiti sesuatu sistem
atau program sama ada daripada aspek input, proses atau produk.
atau program sama ada daripada aspek input, proses atau produk.
4. Penyelidikan
Tindakan
Melibatkan para pengamal sebagai penyelidik dalam usaha penambahbaikan amalan semasa.
Dapat meningkatkan profesionalisme sesuatu profesion melalui penilaian dan penambahbaikan
berterusan.
Melibatkan para pengamal sebagai penyelidik dalam usaha penambahbaikan amalan semasa.
Dapat meningkatkan profesionalisme sesuatu profesion melalui penilaian dan penambahbaikan
berterusan.
Jadual 1 Jenis-jenis Penyelidikan
Jenis Penyelidikan
|
Tujuan
|
Contoh
|
Asas
|
Untuk meningkatkan ilmu
pengetahuan tentang sesuatu fenomena
|
Memahami pengaruh maklum balas guru ke atas tahap
motivasi pelajar atau gaya pembelakaran mereka
|
Gunaan
|
Untuk menyelesaikan masalah berhubung amalan dalam pendidikan
|
Menentukan pendekatanpaling sesuai untuk melatih guru menggunakan
portfolio bagi penilaian pelajar
|
Penilaian
|
Untuk membuat keputusan tentang program pendidikan
|
Membuat keputusan sama ada untuk meneruskan atau tidak
program kelas tambahan selepas waktu sekolah
|
Tindakan
|
Untuk meningkatkan keberkesanan amalan di sesebuah lokasi seperti
kelas atau institusi pendidikan tanpa membuat generalisasi
|
Menentukan kaedah pembentukan kumpulan yang sesuai agar pelajar
menghsilkan pencapaian paling tinggi
|
Penyelidikan dan
Pembangunan
|
Untuk menyelesaikan masalah amalan pendidikan dengan membangunkan
produk
|
Menentukan sama ada modul pembelajaran atas talian sesuai
atau tidak untuk pelajar
|
PENDEKATAN PENYELIDIKAN...???
Ada dua jenis pendekatan yang dijalankan dalam penyelidikan iaitu:
1. Penyelidikan Kuantitatif
Mementingkan keobjektifan dalam pengumpulan data berdasarkan
andaian bahawa setiap
fenomena dalam kehidupan ini dapat diterangkan dengan mengukur elemen-elemen yang
2. Penyelidikan Kualitatiffenomena dalam kehidupan ini dapat diterangkan dengan mengukur elemen-elemen yang
terlibat dalam fenomena berkenaan. Pengukuran akan
memberikan data kuantitatif yang
diberi makna menerusi analisis dan kemudian generalisasi
dibuat untuk menampung keperluan
populasi yang lebih besar tetapi mempunyai ciri-ciri yang
sama. Data-data yang dikumpul
adalah berbentuk nombor dan hasil kajian adalah dalam
bentuk jadual, gambarajah dan
menggunakan perkiraan statistik.
Usaha menjawab perkara-perkara yang tidak mungkin dapat dijawab menerusi penyelidikan
kuantitatif serta memberi gambaran dari perspektif yang tidak dapat diukur secara kuantiti.
Dalam erti kata lain, penyelidikan kualitatif berfokuskan kepada konteks di mana sesuatu itu
berlaku dalam satu-satu suasana yang hendak dikaji. Ia memfokuskan kepada proses dan
hasil.Contohnya seperti imej diri, tingkah laku, perasaan atau sikap.
Jadual 2 Perbezaan antara Penyelidikan Kuantitatif dan Kualitatif
KUANTITATIF
|
KUALITATIF
|
|
Pembolehubah
|
Memfokus pada pembolehubah.
|
Memfokus pada proses interaksi dan peristiwa.
|
Kebolehpercayaan
|
Kunci utama ialah kebolehpercayaan.
|
Kunci utama ialah ketulenan.
(authenticity)
|
Keadaan
|
Tidak bergantung pada situasi atau keadaan.
|
Ia terbatas atau terhad pada satu-satu situasi yang
tertentu.
|
Sampel
|
Melibatkan kos yang tinggi.
Populasi atau sampel yang besar.
|
Melibatkan sebilangan kecil subjek atau kes.
Seorang subjek atau kumpulan kecil
(5-25 orang).
|
Analisis
|
Analisis statistik.
|
Analisis berasaskan tema.
|
Penglibatan
|
Penyelidik tidak terlibat secara langsung.
|
Penyelidik terlibat secara langsung.
|
LANGKAH-LANGKAH DALAM PROSES PENYELIDIKAN....???
1. Mengenalpasti Masalah dan Tujuan Penyelidikan
Kemukakan topik atau isu yang menjadi tumpuan atau tandatanya. Nyatakan isu-isu yang
terlibat, justifikasi kepada penyelidikan yang hendak dilakukan serta membincangkan
kepentingan penyelidikan yang bakal dilaksanakan kepada pihak-pihak terbabit. Pernyataan
masalah penyelidikan juga merupakan asas kepada penentuan tujuan penyelidikan yang
kebiasaanya dijadikan penutup kepada kesimpulan perbincangan pernyataan masalah.
2. Membuat Liputan Literatur
Buat liputan literatur secara ekstensif tentang perkara yang hendak diselidik seperti konteks,
pembolehubah, teori dan penyelidikan lepas yang berkaitan.Proses ini bermula seawal
pengenalpastian masalah kerana dalam proses mengenal
masalah, penyelidik perlu membaca
dan merujuk kepada penyelidikan-penyelidikan lepas serta isu-isu
yang menjadi pokok
perdebatan dalam konteks semasa serta membandingkannya dengan
penyelidikan yang lain
yang relevan. Liputan literatur penting untuk menentukan nili tambah atau keaslian penyelidikan
yang akan dilakukan serta kepentingannya kepda pihak-pihak terbabit di samping sumbangan
kepada bidang ilmu yang diterokai.
yang relevan. Liputan literatur penting untuk menentukan nili tambah atau keaslian penyelidikan
yang akan dilakukan serta kepentingannya kepda pihak-pihak terbabit di samping sumbangan
kepada bidang ilmu yang diterokai.
3. Mereka Bentuk dan Merancang Penyelidikan
Pendekatan yang digunakan dalam proses mendapatkan data penyelidikan, perlu dirancang
rapi berdasarkan reka bentuk yang bersesuaian untuk mendapatkan data yang baik. Pilih
pendekatan yang sesuai samada pendekatan kualitatif atau kuantitatif yang ditentukan oleh
persoalan atau objektif penyelidikan. Dalam mereka bentuk penyelidikan, penyelidik juga
harus membincangkan pembolehubah-pembolehubah penyelidikan yang terlibat dan
bagaimana ia akan diukur, disamping membincangkan populasi dan teknik persampelan yang
terlibat dalam mengenalpasti responden penyelidikan. Perancangan penyelidikan juga
melibatkan pendekatan penganalisisan data yang akan digunakan. Sekiranya pendekatan
penyelidikan menjurus kepada pendekatan kuantitatif maka penyelidik perlu membincangkan
teknik statistik yang paling sesuai digunakan manakala jika pendekatan kualitatif menjadi fokus,
maka kaedah seperti analisis tema perlu dibincangkan.
4. Mengumpul Data
Proses mengumpul data menghendaki penyelidik berada di lapangan atau di lokasi penyelidikan.
Penyelidik perlu mendapatkan kelulusan atau kebenaran untuk menjalankan penyelidikan
daripada pihak-pihak berkaitan seperti Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Dasar
Penyelididkan(bagi institusi-institusi di bawah KPM) dan bagi penyelidikan yang melibatkan
individu-individu seperti orang kurang upaya atau pesakit, penyelidik perlu mendapatkan surat
kebenaran daripada ibubapa atau penjaga kanak-kanak atau individu yang akan terlibat sebagai
sampel atau subjek dalam penyelidikan.
5. Menganalisis dan Menginterpretasi Data
Penganalisisan data ialah proses di mana penyelidik meneliti data secara keseluruhan dan juga
secara berasingan dengan bantuan teknik-teknik statistik atau pendekatan kualitatif yang
bersesuaian, bergantung kepada jenis maklumat atau data serta pendekatan yang digunakan.
Kesimpulan yang dibuat berdasarkan kepada persoalan penyelidikan dan data yang diproses
dipersembahkan dengan bantuan jadual, rajah, graf dan sebagainya. Interpretasi data pula ialah
perbincangan terhadap kesimpulan yang telah dibuat dengan berbantukan maklumat yang telah
dikumpul melalui pembacaan literatur.
6. Membincangkan Dapatan dan Membuat Laporan
Perbincangan merangkumi implikasi dapatan penyelidikan terhadap stakeholders yang terlibat,
seperti pembuat dasar, pengamal(contohnya guru), ibu bapa serta pelajar. Bagi pelajar
siswazah, pelaporan perlu mengikut format penulisan tesis yang telah ditetapkan institusi
masing-masing. Manakala pelaporan lain boleh dihasilkan dalam bentuk laporan teknikal,
monograf, makalah jurnal, kertas persidangan dan sebagainya. Kualiti sesuatu penyelidikan
dinilai berdasarkan kriteria-kriteria standard yang digunapakai oleh kumpulan penyelidik atau
sasaran.
7. Menyebarkan Hasil Penyelidikan
Dalam dunia akademik, laporan penyelidikan yang ditulis dalam bentuk makalah jurnal
mempunyai nilai yang tinggi kerana penerbita jurnal dibuat secara berkala(hasil penyelidikan
dikumpul mengikut tahun dan bidang disiplin ilmu) dan dinilai oleh penilai sebelum diterbitkan
bagi menjaga kualiti makalah. Penyelidik juga boleh menyebarkan dapatan penyelidikan
menerusi seminar, wacana, ilmiah, atau medium lain seperti buku, monograf dan akhbar.
Pendekatan yang digunakan dalam proses mendapatkan data penyelidikan, perlu dirancang
rapi berdasarkan reka bentuk yang bersesuaian untuk mendapatkan data yang baik. Pilih
pendekatan yang sesuai samada pendekatan kualitatif atau kuantitatif yang ditentukan oleh
persoalan atau objektif penyelidikan. Dalam mereka bentuk penyelidikan, penyelidik juga
harus membincangkan pembolehubah-pembolehubah penyelidikan yang terlibat dan
bagaimana ia akan diukur, disamping membincangkan populasi dan teknik persampelan yang
terlibat dalam mengenalpasti responden penyelidikan. Perancangan penyelidikan juga
melibatkan pendekatan penganalisisan data yang akan digunakan. Sekiranya pendekatan
penyelidikan menjurus kepada pendekatan kuantitatif maka penyelidik perlu membincangkan
teknik statistik yang paling sesuai digunakan manakala jika pendekatan kualitatif menjadi fokus,
maka kaedah seperti analisis tema perlu dibincangkan.
4. Mengumpul Data
Proses mengumpul data menghendaki penyelidik berada di lapangan atau di lokasi penyelidikan.
Penyelidik perlu mendapatkan kelulusan atau kebenaran untuk menjalankan penyelidikan
daripada pihak-pihak berkaitan seperti Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Dasar
Penyelididkan(bagi institusi-institusi di bawah KPM) dan bagi penyelidikan yang melibatkan
individu-individu seperti orang kurang upaya atau pesakit, penyelidik perlu mendapatkan surat
kebenaran daripada ibubapa atau penjaga kanak-kanak atau individu yang akan terlibat sebagai
sampel atau subjek dalam penyelidikan.
5. Menganalisis dan Menginterpretasi Data
Penganalisisan data ialah proses di mana penyelidik meneliti data secara keseluruhan dan juga
secara berasingan dengan bantuan teknik-teknik statistik atau pendekatan kualitatif yang
bersesuaian, bergantung kepada jenis maklumat atau data serta pendekatan yang digunakan.
Kesimpulan yang dibuat berdasarkan kepada persoalan penyelidikan dan data yang diproses
dipersembahkan dengan bantuan jadual, rajah, graf dan sebagainya. Interpretasi data pula ialah
perbincangan terhadap kesimpulan yang telah dibuat dengan berbantukan maklumat yang telah
dikumpul melalui pembacaan literatur.
6. Membincangkan Dapatan dan Membuat Laporan
Perbincangan merangkumi implikasi dapatan penyelidikan terhadap stakeholders yang terlibat,
seperti pembuat dasar, pengamal(contohnya guru), ibu bapa serta pelajar. Bagi pelajar
siswazah, pelaporan perlu mengikut format penulisan tesis yang telah ditetapkan institusi
masing-masing. Manakala pelaporan lain boleh dihasilkan dalam bentuk laporan teknikal,
monograf, makalah jurnal, kertas persidangan dan sebagainya. Kualiti sesuatu penyelidikan
dinilai berdasarkan kriteria-kriteria standard yang digunapakai oleh kumpulan penyelidik atau
sasaran.
7. Menyebarkan Hasil Penyelidikan
Dalam dunia akademik, laporan penyelidikan yang ditulis dalam bentuk makalah jurnal
mempunyai nilai yang tinggi kerana penerbita jurnal dibuat secara berkala(hasil penyelidikan
dikumpul mengikut tahun dan bidang disiplin ilmu) dan dinilai oleh penilai sebelum diterbitkan
bagi menjaga kualiti makalah. Penyelidik juga boleh menyebarkan dapatan penyelidikan
menerusi seminar, wacana, ilmiah, atau medium lain seperti buku, monograf dan akhbar.
Penyelidikan Dalam Pendidikan
Noraini Idris
Kaedah Penyelidikan Sains Sosial
Sabitha Marican
Bimbingan Cepat: Analisis Data Penyelidikan
Mohd Yusri Ibrahim
Noraini Idris
Kaedah Penyelidikan Sains Sosial
Sabitha Marican
Bimbingan Cepat: Analisis Data Penyelidikan
Mohd Yusri Ibrahim
No comments:
Post a Comment