Definisi Penyelidikan
Menurut, The Collins
International Dictionary penyelidikan ialah suatu penyiasatan sistematik untuk
memperolehi fakta atau maklumat tentang sesuatu perkara. Kamus Webster pula
menyifatkan penyelidikan sebagai penyiasatan saintifik untuk membongkar fakta.
Apakah yang dimaksudkan dengan penyiasatan saintifik?. Penyiasatan saintifik
merupakan kaedah dan cara berfikir sistematik, terkawal, dan empirikal yang
bertujuan mengkaji hubung kaitan antara fenomena semulajadi yang boleh
diperhatikan (Kerlinger, 1973). Tiga
perkataan penting dalam definisi ini ialah sistematik, terkawal dan empirikal.
Penyelidikan saintifik yang sistematik dan terkawal dapat menghasilkan penemuan
atau dapatan yang lebih meyakinkan. Penyiasatan saintifik empirikal bermakna
kajian yang dirancangkan boleh diuji dalam makmal atau luar makmal dan terbuka
untuk diteliti orang lain. Ahli falsafah pendidikan terkenal, John Dewey dalam
bukunya How We Think mencadangkan pada tahun 1933 bahawa penyiasatan saintifk
adalah suatu proses yang terdiri daripada langkah-langkah berikut:
Langkah-Langkah Penyiasatan Saintifik
1. Mengenal pasti Masalah dan
menggubal
Soalan Kajian atau
Hipotisis
2. Mereka Bentuk Kajian untuk
menjawab soalan Kajian atau
menguji hipotesis
3. Mengumpul dan Menganalisis Data
4. Menjawab Soalan Kajian atau
menerima/menolak hipotesis
LANGKAH 1:
PENGHASILAN IDEA
Idea untuk
penyelidikan diperolehi daripada pelbagai sumber. Mula dengan tempat kerja dan
keadaan sekiling anda.
- Jika anda seorang guru, berbagai idea untuk kajian wujud dalam bilik darjah yang melibatkan dengan ciri-ciri pelajar, kaedah mengajar, ciri-ciri guru dan bahan pengajaran.
- Jika anda seorang pengurus pendidikan, idea untuk penyelidikan wujud dalam tugas seharian mentadbir sesuatu organisasi pendidikan.
- Jika anda seorang pelatih korporat,
berbagai jenis idea wujud dalam bidang latihan yang melibatkan pelajaran dewasa,
bahan pengajaran serta sistem penyampaian maklumat
.
Idea untuk
penyelidikan juga wujud daripada isu-isu semasa seperti masalah gengster di
sekolah, ketagihan dadah di kalangan remaja, minat pelajar terhadap
persekolahan, masalah ponteng dan sebagainya. Bagaimana isu-isu ini hendaklah
dikaitkan dengan teori dan kajian-kajian lampau yang berkaitan. Kajian-kajian
yang dijalankan oleh penyelidik lain dalan bidang juga merupakan idea untuk
penyelidikan. Anda boleh mereplikasi atau mengulang kajian-kajian mereka dengan
mengambil kira keadaan tempatan dan menukar atau mengubah variabel tertentu. Teori-teori
yang kemukakan dalam sesuatu bidang boleh menjadi sumber penyelidikan untuk
diuji dalam keadaan dan budaya tempatan.
Idea untuk penyelidikan juga wujud daripada
isu-isu semasa seperti masalah gengster di sekolah, ketagihan dadah di kalangan
remaja, minat pelajar terhadap persekolahan, masalah ponteng dan sebagainya.
Bagaimana isu-isu ini hendaklah dikaitkan dengan teori dan kajian-kajian lampau
yang berkaitan. Kajian-kajian yang dijalankan oleh penyelidik lain dalan bidang
juga merupakan idea untuk penyelidikan. Anda boleh mereplikasi atau mengulang
kajian-kajian mereka dengan mengambil kira keadaan tempatan dan menukar atau
mengubah variabel tertentu. Teori-teori yang kemukakan dalam sesuatu bidang
boleh menjadi sumber penyelidikan untuk diuji dalam keadaan dan budaya
tempatan.
LANGKAH 2: MENGENAL PASTI MASALAH
Setiap pelajar yang ingin menjalankan penyelidikan kan
berdepan dengan isu mencari masalah untuk dikaji yang merupakan langkah penting
ke arah menjadi penyelidik matang. Mencari masalah yang hendak dikaji adalah
sukar bagi kebanyakkan pelajar sehingga beberapa di antara mereka enggan
meneruskan pengajian.
Berikut ini ialah beberapa langkah pelajar boleh gunakan
untuk mencari masalah.
- Kenal pasti satu masalah yang umum dalam bidang yang menarik minat anda dan berkaitan dengan matlamat profesional anda. Misalnya, anda mungkin minat dengan bagaimana kanak-kanak belajar matematik, bagaimana hendak menjadikan pengajaran sains lebih menarik, bagaimana mempertingkatkan pengajaran pendidikan moral, bagaimana menggunakan teknologi dalam pengajaran.
- Setelah menegenal pasti apa yang hendak dikaji, langkah seterusnya ialah kebolehan menyatakan masalah yang hendak dikaj dalam bentuk ayat yang jelas.
Masalah yang hendak dikaji:
- Hendaklah dinyatakan sebagai hubungan antara dua atau lebih variabel. Contoh: Adakah sikap terhadap sekolah berkait rapat dengan pencapaian akademik pelajar? Adalah terdapat perbezaan antara pelajar lelaki dan pelajar perempuan dalam pemilihan kerjaya?
- Hendaklah jelas dan tidak mengelirukan dan dinyatakan dalam bentuk soalan. Walau bagaimana pun sesetengah penyelidik juga menyatakan masalah kajian dalam bentuk pernyataan seperti, “Tujuan kajian ini ialah ……….” atau :”Masalah kajian ini ialah ………..”. Faedah mengemukakan masalah dalam bentuk soalan ialah kerana ia memudahkan perincian kepada soalan kajian atau hipotesis.
- Harus membuka peluang untuk diuji secara emprikal. Masalah yang tidak memudahkan pengujian hubung kaitan antara variabel-variabel yang disebut tidak lagi masalah saintifik. Contohnya, jika anda boleh mengukur variabel harga diri dan pencapaian akademik, anda boleh menghubung kait kedua-dua variable itu.